Hit ser dagens lys i sommeren 1964. I forbindelse med åbningen af det ikoniske spillested – Hit House på Frederiksberg. Det var folk som Johnny Reimar, Peter Abrams(en) og Jørgen Mylius der så, at der var et uopdyrket marked i formidlingen af den nye pigtråds/beatmusik. I kompagniskab med pengemanden Poul Parris udkommer det første blad i forbindelsen med Beatles-koncerten i KB-Hallen den 4. juni 1964.

Nogle af mændene bag HIT

Hit er vel nok det første blad, der tager pigtrådsmusikken nogenlunde alvorligt. Selv om også andre genrer bliver omtalt, så er det så afgjort pigtrådsmusikken, der er fokus på. Foruden at orientere om de nyeste musikalske strømninger fra det store udland, bliver Hit også en platform for den gryende musikscene i Danmark. Både de profesionelle- men sandelig også de små amatørgrupper landet over får gennem bladet mulighed for at promovere sig selv. Fx i “Hit kalder danske grupper”, og de store popkonkurrencer som bladet arrangerer i samarbejde med bladet Beat.

I foråret 1966 render bladet ind i økonomiske problemer – salget svigter simpelthen. Efter en kortvarig fusionering med det andet store popblade, Beat (Erik Haaest), må redaktionen til sidst erkende, at tiden er løbet fra dem. De unge vil ha’ lidt mere end bare farvefotos af idolerne og oversættelser fra især de engelske blade som New Musical Express og Record Mirror. Selv om Erik Haaest bliver fyret som redaktør af Beat+Hit, ser han hurtigt hvorhen vinden blæser. Han har fingeren på pulsen og ved hvad de unge vil ha’ og hvad der er penge i (især nok det sidste). Derfor starter han et nyt blad – Børge.

For mange flere detaljer læs:

Hit House – Da Frederiksberg var rockens centrum. Thomas Gjurup.

Pigtrådsmusik. Jens-Emil Nielsen

 

Indscannede numre af HIT (listen er desværre ikke komplet – men flere kommer senere):